PROCES TECHNOLOGICZNY RENOWACJI AUTA ZABYTKOWEGO

PROCES TECHNOLOGICZNY RENOWACJI AUTA ZABYTKOWEGO

PROCES TECHNOLOGICZNY RENOWACJI AUTA ZABYTKOWEGO

Renowacja auta zabytkowego to niezwykle drobiazgowy i czasochłonny proces. W skład renowacji wchodzi odnowa standardowego wyglądu samochodu i jego fabrycznych parametrów technicznych, w celu stworzenia oryginalnego egzemplarza danego modelu. Dzięki renowacji pojazd retro dostaje nowe życie.

Jak przebiega proces technologiczny renowacji auta zabytkowego?

Renowację auta zabytkowego rozpoczynamy od wstępnej oceny stanu technicznego pojazdu. Po przyjęciu samochodu, wykonaniu czynności czyszczących wewnątrz i na zewnątrz, sporządzana jest skrupulatna dokumentacja poprzedzona identyfikacją ogólnego stanu technicznego auta, zarówno pod kątem jego sprawności, jak i kompletności i wierności oryginałowi. Dokumentacja wzbogacana jest o zdjęcia, wykonywane na każdym etapie renowacji pojazdu. Następnie przystępujemy do rozbiórki i katalogowania części.

Demontaż pojazdu rozpoczynamy od wymontowania wnętrza oraz wszystkich układów samochodu, w tym kluczowych jakimi są układ napędowy, silnik, zawieszenie oraz elektryki. Samochód pozbawiany jest również poszycia, galanterii, następuje demontaż szyb i drzwi.

W procesie technologicznym renowacji auta zabytkowego bardzo ważne jest przygotowanie nadwozia do napraw blacharsko-lakierniczych. Naprawy blacharskie, wymiana lub naprawa elementów karoserii, które wykazują zużycie, są zdeformowane lub skorodowane stanowią największe wyzwanie, rzutują na efekt końcowy i przekładają się na realną wartość pojazdu po renowacji.  W tym celu niezbędne jest manualne usunięcie powłoki lakierniczej i piaskowanie, wstępnie oczyszczonego nadwozia. Pozwala to ocenić zakres koniecznych do wykonania prac oraz czas realizacji. Po wykonaniu prac blacharskich następuje pokrycie podkładem reaktywnym całego nadwozia i podwozia samochodu, w celu zabezpieczenia go w dalszym procesie naprawy.  Rdza jest problemem, z którym zmagają się wszyscy pasjonaci czterech kółek. Zabezpieczenia antykorozyjne nakładamy w momencie, gdy wszystkie poszczególne części samochodu są od siebie oddzielone:

  • Pokrywamy spód nadwozia podkładem epoksydowym na bazie cynku,
  • Pokrywamy łączenia blach spoiną poliuretanową,
  • Nakładamy twardy lakier epoksydowy na każdy element,

W obrębie prac blacharskich, wykonywane są również czynności dotyczące rekonstrukcji bądź wymiany poszycia nadwozia. Po wykonaniu naprawy poszczególnych elementów, są one na nowo do siebie dopasowywane, a następnie dobierane do pozostałych elementów samochodu jak np. lampy, zderzaki, grill.

Równolegle do prac blacharsko-lakierniczych, zespół mechaników pracuje nad oceną stanu technicznego elementów zawieszenia i zespołu napędowego. W międzyczasie trwają pracę nad przywróceniem świetności elementom wyposażenia. Elektrycy natomiast pracują nad odtworzeniem instalacji elektrycznej na podstawie oryginalnych schematów i zajmują się naprawą wszystkich urządzeń elektronicznych.

Zużyte elementy w miarę możliwości wymieniamy na nowe lub dorabiamy je w naszym warsztacie.

W międzyczasie naprawiamy układ jezdny, hamulcowy, tylny most, skrzynia biegów i silnik. Procedura w ich przypadku jest taka sama jak w innych czynnościach – układ hamulcowy i tylny most są całkowicie rozbierane, a każda ich część jest poddawana ocenie pod kątem dalszej eksploatacji.

Renowacja podzespołów polega również na dokładnym oczyszczeniu w procesie piaskowania, wymianie zużytych elementów, malowaniu proszkowym i cynkowaniu. W procesie malowania wykorzystujemy technologię Novol for Classic Car. Technologia ta obejmuje:

  1. Pokrycie całego nadwozia i elementów podkładem epoksydowym,
  2. Po zmatowieniu podkładu powierzchnia samochodu pokrywana jest podkładem wypełniającym – filler, a w razie potrzeby w niektórych miejscach, gdy jest to niezbędne, odpowiednimi szpachlówkami (zakładamy, iż wypełnienie to będzie jak najmniejsze z technologicznego punktu widzenia. Standardowo nie przekracza ono 0,5-0,9 mm),
  3. Całość samochodu jest ponownie szlifowana i doprowadzana do idealnie gładkiej powierzchni
  4. Nakładana jest warstwa podkładu akrylowego,
  5. Po zmatowieniu podkładu i przed przystąpieniem do malowania, nadwozie auta zabezpieczane jest w miejscach szczególnie narażonych na korozję (w szczególności w miejscach łączonych technologią zgrzewania bądź spawania) za pomocą mas uszczelniających-potocznie zwanych silikonem,
  6. Zabezpieczenie podwozia samochodu do wykonania którego wykorzystujemy specjalne masy, które na życzenie klienta mogą być barwione w kolorze nadwozia. Masy te są szczególnie odporne na warunki atmosferyczne i uderzenia mechaniczne, chronią nadwozie przez długi okres czasu

Ostatni z etapów rozpoczyna się w chwili, gdy mamy już polakierowane nadwozie. Zaczynamy od zainstalowania wiązki elektrycznej oraz podzespołów elektrycznych takich jak silnik wycieraczek wraz z całym układem, pompa paliwa etc. Kładzione są nowe przewody hamulcowe oraz paliwowe, a następnie mechanicy montują zawieszenie, wkładają silnik i skrzynie biegów. Później montowany jest  tylny most i układ kierowniczy.

Końcowa faza renowacji polega na założeniu szyb, galanterii oraz uszczelek nadwozia. Montowane są również tapicerki.

W momencie ukończenia wszelkich prac, pojazd poddawany jest obsłudze technicznej – w tym geometrii zawieszenia. Po pozytywnym wyniku okresowego przeglądu auto poddawane jest testom jezdnym. Podczas jazd próbnych, sprawdzana jest poprawność działania wszystkich układów i podzespołów oraz docierany jest silnik. Po zakończeniu jazd testowych samochody zabytkowe, ponownie przechodzą przegląd i obsługę techniczną, w tym serwis olejowy silnika. Raz jeszcze sprawdzana jest poprawność działania wszystkich systemów i podzespołów.

Napisz opinie

Newsletter